donderdag 9 juli 2015

Zesde dag, 9 juli, tweede etappe, Delme - Epinal, 106 km

Een pittige dag, met veel klimmen en dalen, happen en blazen. Snel het heuveltje af om snelheid te houden en dan even aanzetten om op de top te komen, als dat lukte kostte het niet zoveel energie, als het net niet ging, des te meer. In het begin stevig klimmen, maar daarna prachtige uitzichten.

We hadden de route aangepast en waren nieuwsgierig of het ook klopte. Gelukkig, maar één keer verkeerd gegaan en toen troffen we net een voorbijganger die ons de goede route wees, zodat we niet eerst naar beneden waren gereden en later toch weer terug moesten.

Zadeldak kerk bij Jalaucourt. Hier ligt de kerk nog hoog op de berg, later komen we door dorpjes waarbij de kerk en het stadje laag liggen en dan zie je eerst de kerktoren en naarmate je hoger komt zie je het dorp in het dal liggen. Dan kijk je eerst op de kerk en naarmate je verder gedaald bent kijk je weer tegen de kerk op. Veel op en neer dus.

Een keer steil omlaag en dus moesten we ook weer steil omhoog, de versnelling haalde het net zonder vast te lopen.

Het was kil, dus de windjacks weer aan, die hebben we tot aan de middag nodig gehad. De wind maakte het koud, de zon liet verstek gaan, de regen had het goed afgekoeld. De wind hadden we dit keer niet helemaal tegen. Af en toe van de zijkant, hij was nog wel hard.

De eerste zonnebloemen die we tegenkwamen. Ze zagen er nog zo mooi uit!

Boven op de top .een prachtig uitzicht.

Pas in Lunévile konden we een kopje koffie gaan drinken. Rond half acht vertrokken en om 11:00 uur de eerste stop, 45 km gefietst, niet veel voor die tijd, maar omdat het veel klimwerk was schoot het niet snel op. Leeg waren we en we hebben een heerlijk taartje gegeten en kregen koffie met slagroom, dat heet hier een cappuccino.

Een mooie stad, absoluut de moeite waard om langer te verblijven. De stad van Koning Stanislas van Polen die alleen hier verbleef en er zijn Versailles bouwde.

Een prachtig ingebouwd orgel in Barokstijl. Mooi licht door de witgele muren en ramen zonder glas in lood.

Vervolg van het klimmen en dalen werk tot aan Charmes, vandaar zijn we langs de Moesel gereden.

Onderweg een huis met een uit hout gesneden wielrenner, vast een keer een belangrijke overwinning bij de Tour de France gehaald.

De lucht begon te betrekken, meer wind, de dreiging nam toe. Gelukkig niets uit gevallen.

Weer even de grenzen verleggen om daarna te kunnen genieten van het uitzicht.

Pauze rond 13:00 uur in Froville. Mooi plaatsje , klein kasteeltje en een schitterend portaal bij de kerk.

Dit zie je als je er nog lang niet bent.

Druk aan het werk om het land om te ploegen.

Fietspad langs de Moesel na omweg, gevonden. Fietspad ging tussen de Moesel en een ander kanaal door. Later moesten we via een aquaduct over de Moesel naar de andere kant oversteken om in Epinal te komen.

Veel grind- en zandopslag.

Eindelijk in Epinal, was achteraf gezien wel een van de mooie routes, vooral door het ochtendlicht en de dreigende luchten.