zondag 12 juli 2015

Dag 9, 12 juli, tweede etappe, Fresne-Saint Mamès - Poligny, 107 km

Vanmorgen weer gewekt door de kerkklok. We sliepen tegenover de kerk. De bakker kwam om 08:00 uur, maar ik was toch nog te laat voor een broodje. Het was weer heerlijk zwoel die nacht, pas tegen een uur of drie koelde het af en viel ik ook echt in slaap, daarvoor allebei draaien en stil liggen.

Een inspannende nacht met een raar bed, hard met ribbels.
Ondanks dat alles toch goed uitgerust. Het internet weigerde weer dienst, waardoor we weer geen boeking konden doen. De volgende ochtend niet gelukt en onderweg ook geen internetverbinding gehad.
Drie mogelijke adressen af gefietst, maar niemand gaf thuis, dus maar doorrijden tot we eindelijk na 107 km in een grote stad een hotel vonden die nog kamers had. Gelukkig, want verder wilden we echt niet meer, dit was iets te veel. Het weer viel mee, het eerste deel was het niet lekker warm, niet te heet, windje nauwelijks en als het er was in de rug. Later in de middag werd het weer snikheet, sneert je adem af, vooral bij de felle klimmetjes. Nu zijn de kerken boven in en moet je van onderen altijd weer eerst omhoog voordat je weer kan afdalen.

Dode dieren op de weg, dit keer een egeltje, het eekhoorntje heb ik niet vastgelegd, omdat we net een stevige klim maakten en je dan net uit je ritme was. Het was zo mooi platgereden, dat je hem zo in kon lijsten. Tsja.

Heerlijke uitzichten met prachtige bloemen.

In de verte zagen we de Jura liggen. Het landschap veranderde van velden met graan en mais naar weilanden, bos en wijngaarden , steiler en rotsachtiger.

Onderweg een broccante bezocht in Corcelles Ferrières, gezellig, maar zag niet veel mensen iets kopen. Daar ons brood opgegeten bij de kerk, want daar kun je meestal op een trappetje zitten, en toen weer verder omhoog.

Daarna de hangbrug over de Doubs, langs de grotten en de Doubs.

Nog even was het te doen, omdat de zon vaak achter de wolken was, maar tegen tweeën was het niet meer te harden. De benen waren wel goed dus het tempo bleef erin. We schoten goed op.
Vlak voor Liesle een kasteeltje gefotografeerd. De boerderij er voor werd bewaakt door verschillende honden, waardoor ik het kasteel niet in de spiegeling van de fontein op de binnenplaats kon nemen.

In Liesle de kerk die de directeur van de zoutfabriek in Saline heeft laten bouwen gefotografeerd.

Bijzondere kleuren

Rijk versierd.

In Saline het gebouw door het hek gefotografeerd, te weinig tijd hadden we om daar een uur in de warmte te gaan lopen. Is een heel bijzonder project geweest, maar nooit helemaal af gemaakt.

In Villers Farlay, op de muur van het gemeentehuis is een GalloRomeinse dakpanoven voorstelling te zien van de genezing van een jongen door Louis Pasteur. Deze jongen woonde hier en was besmet door hondsdolheid. Door het vaccin genas de jongen.

Nog meer zicht op de Jura, we werden langzaam aan opgesloten door de Jura.

Na een keer verkeerd gereden, verschillende pogingen om een overnachting te boeken bij een Gîte of Bed en breakfast of chambre d'hote waren we om 18:30 uur in Poligny aangekomen en vonden een hotel. 's Avonds heerlijk zitten eten en een Nederlands stel, Herma en Arie, gesproken die op weg waren naar de Ardèche. Voor dat we verder trekken moet eerst de remkabel voor bij Alie haar fiets vervangen worden. Veel klimmetjes de volgende dagen en dus ook veel afdalingen. Moet dus in orde zijn.

Hotel in de hoofdstraat

Huis waar Generaal Travot gewoond heeft

Standbeeld van de Generaal op het plein in het centrum.