dinsdag 4 augustus 2015

Dag 15, 18 juli, tweede etappe van Crest - Les Blaches, 97 km.

Ik was gestopt met het uploaden van foto's, omdat ze zo klein waren dat je er niets op zag, nu ik thuis ben zal ik ze alsnog plaatsen.

Vandaag wederom een hete dag, we begonnen zelfs met lichte regen, bewolking. Heerlijk was dat, maar toen we aan de eerste klim begonnen was dat snel voorbij. De cicaden zongen dat het een lieve lust was. De vogeltjes kwamen er niet boven uit.
Crest is een leuke stad, ook prachtig voor foto's. Het ligt op een berg, dus allemaal bijzondere straatjes met bochten en trappetjes. En het heeft een prachtige grote romaanse koepelkerk.
s' Morgens was er veel lawaai buiten. De markt werd opgebouwd, leuk gezicht van bovenaf.
Na het ontbijt, zijn we rond half negen vertrokken. Over de markt en heerlijk koel was het buiten.
De eerste klim was goed te doen, geleidelijk gingen we omhoog, wel 7 km lang, maar niet al te moeilijk.
De pas Col de Pas Lauzun 504 m.over.

We zaten daarna midden in de hoge bergen met indrukwekkende rotswanden. We reden tussen twee bergruggen door en kwamen in een alleraardigst plaatsje SaoĆ» uit. Daar koffie gedronken en het water weer aangevuld.

De weg slingerde zich langs mooie dalen en bijzondere rivierbeddingen, die over het algemeen droog stonden. Het leek wel een beetje op wat we in Spanje hebben gezien bij de rivier de Erre. Daar was ook alles nog zo mooi begroeid.

De tweede klim rond een uur of twaalf was zwaarder, door de hitte en het verkeer. Geen schaduw, ging ook weer met 5% omhoog en duurde nu twee keer 5 km. Maar door de hitte voelde het totaal anders. Net voor het einde kwamen we een stalletje met fruit tegen. Daar kochten we een meloen en mochten we ons broodje in de schaduw opeten. Beetje wind kwam er bij en dat was aangenaam.
Het vrouwtje vertelde over de Mistral, die er nu niet was, maar dat het daarom des te warmer was, warme wind vanuit de zee, wind tegen dus en droge klamme hitte. Er komt morgen en vanavond onweer in de bergen, dan kan je hier maar beter niet zijn. Ze waarschuwde ons voor de muggen, er zijn er op dit moment heel veel, maar ook de malariamug is in het Zuiden van Frankrijk opgedoken.
We kregen een flesje met muggenolie mee.

Uiteindelijk hebben we vandaag besloten om Orange, Avignon en Arles met de Camarque links te laten liggen en af te buigen naar Narbonne, nog wat langer in de bergen te blijven en van daaruit weer terug naar Nederland, want Barcelona zien we met deze hitte toch ook niet zitten.

Na 70 km zijn we van de route afgeweken om naar een redelijk betaalbaar hotel/motel te komen.

We probeerden in Taulignan om een uur of half drie nog wat te drinken op een terras, maar men had daarvoor geen licentie, de tafels waren gereserveerd voor mensen die een maaltijd wilden gebruiken, maar voordat we iets besteld hadden hadden ze het bestek al opgeruimd, dus vreemd verhaal.

In Richerenches de Tempeliers commanderij bekeken, de truffelmarkt was al voorbij, dus we waren eigenlijk te laat. Wel interessante gebouwen.
Daarna van de route afgeweken, het leek eenvoudig, maar we moesten lang, veel te lang zoeken naar de overnachtingsplaats. Het was ver van de route, zeker 30 km rijden met omrijden erbij en langs een grote weg met veel verkeer. Balen, er waren genoeg andere leuke onderkomens op de route die we ook hadden kunnen nemen en dan waren we om drie uur al aan het koele drankje begonnen, nu pas om 7 uur.

Het zwembad maakte veel goed. Avondeten hadden ze niet, (argument, we mogen toch ook wel een dag vrij hebben?). Vandaar dat er zo weinig gasten hier komen, een louche hotel, alles oud en vies. We hebben een kooktoestelletje en altijd wat extra eten bij ons, dus dat kwam wel goed.

Bedden waren redelijk, alleen de temperatuur was niet om te harden, wat een klamme warmte. Het lawaai van de weg zouden we niet horen. Nou dat pakte even verkeerd uit. Raam in de badkamer open en in de slaapkamer en het lawaai kwam er in het ene raam in en ging het andere weer uit. Voor vandaag is er ook onweer voorspeld en of wij het krijgen is de vraag. We hebben maar niets geboekt en stoppen als het weer slecht wordt. Er zal vast wel iets voor ons zijn.